Tuesday, June 18, 2019

Travel to New Zealand 2017 (Day 1)



Day 1 (04.8.17)

Fuhh.. lama nye tak hupdate cerita pergi NZ ne, asyik tangguh dengan kerja2 rumah dengan si Luqman (3 bulan). Jom aku cerita, layan gambar senang nak faham lagi pun aku nak cepat buat nye luqman bangun langsung postpone lagi adeihhh. 


 10.30pm (check in)

 KLIA 2 

 Yamen duduk dekat row sebelah aku 
(berani dia)

 Menu aku Nasi Lemak Pak Naseer (purchase online siap2) 

 Zulaikha kepenatan lagi pun waktu Malaysia 12.00pm (midnight) 

Gold Coast (Aussie)

Flight aku sampai ke GC pukul 8.30am (waktu Malaysia) tapi dekat sana around pukul 10.30am. Beza waktu KL - Australia adalah 2 jam awal . Perjalanan dari KL ke GC 8 jam 30 minit paling cepat. Ok sampai je dekat CG semua penumpang kene turun selama sejam untuk pemeriksaan pihak kastam di sana. Ada penumpang turun ke CG dan ada yang naik dari CG untuk ke NZ. 


 cuaca sejuk berangin (warghhh ngantuk)

 penumpang turun ke GC wajb isi borang ini

 Ready fly to NZ.Yehhhh!!


Auckland (05.08.17)

Sampai di sana pukul 5.00pm (dah gelap sebab musim sejuk) Perjalanan selama 3 jam berjalan lancar, tak de sebarang masalah Angin or ribut Alhamdulillah. Aku, husband & anak2 tidur tapi tak selesa la maklumlah tempat duduk ekonomi AA tegak weii bukan Business Class Muahahahah. Nz awal 3 jam dari waktu tempatan GC.

 Yeh!! Arrived at Auckland 

Wajib isi borang untuk pihak kastam dekat NZ  

 Isi untuk kesemua Ahli yang ada termasuk lah bayi 

 Muka ceria la lepas dari pandangan mata tajam si mat seleh kastam to. 

Berdebar jugak hati aku waktu to, mujur la aku ada bawa semua list booking Hotel & Caravan. Si mamat seleh Kastam to Aim kiteorang sebab aku pakai tudung kot, next time aku pakai turban lah muhahaha. Oh yes, mamat seleh kastam to sengaja duduk belakang pegawai kastam yang  cop passport aku. Kalo korang nak tahu, ada sorang mamat (macam muke indonesia) kene tahan dengan mamat saleh kastam to. Oh!!! men. Kastam NZ sememangnya tegas dalam bio security law derang, so apa yang korang bawa pastikan semua nya di bagi tahu, jangan bawa perangai M'sia duk sorok2. Abis korang nanti!

Tips : Bawa satu file semua itinerary dan print kan contoh Booking flight, booing caravan, booking hotel & list ubat-ubatan & makanan. 


 Korang nampak belakang Rak to ada banyak booklet kan, jangan pandang remeh dalam to ada banyak coupon tau. Segala aktiviti contoh buggy jumping ada discount coupon, rugi woo tak ambik. Aku ambik booklet untuk guide aja memandangkan aku buat aktiviti extreme. 

Airport Auckland 
(Pahlawan NZ kot)
Food Court ada dekat bahagian atas, kedai kebab Halal ada satu dekat hujung tanjung. 

Aku semua makan mcD (Fish Fillet ala-cart)
Bahagia bawah hujung depan dengan kedai Dunkin Donuts 

 Tunggu Bus ke Kiwi Hotel (Free) 

 Sejukkk gile, Bus Hotel Kiwi warna Kuning 

 Dalam Bus ke Kiwi Hotel. Beza dengan bus M'sia ada tempat letak bagasi. 

Yamen 8 tahun dah dapat pergi NZ 

KIWI Hotel

Aku sampai dekat Kiwi Hotel naik bus dalam 20 minit dari Airport tak lama sebab dia pusing ke Hotel2 yang lain. Aku booking online (Booking.com) lagi jimat dari ko walk-in, bilik aku duduk 2 katil queen RM 300.00++. Sampai dekat Hotel dalam pukul 8.00pm waktu tempatan sebab aku makan McD dan pusing2 dalam Airport to, tunggu bus lama jugak nak sampai dalam 30 minit. Aku kene gerak pukul 3.00am sebab flight aku ke Christchurch pukul 5.00am. 

Gallery image of this property
Gambar pak google 

 Keropok ni paling aku suka makan, sedap bak hang 
NZ dollar 2.00 

 Lipton dekat M'sia pun ada 

 mesti cuba kopi dia 

 Kaw gile kopi dia 

 Keropok ni pun sedap 

 2 beradik penat 



Suasana bilik kami 2 katil queen 


ok lepas ne bersambung ke Christchurch, kena check put 3.00am untuk naik bus ke Airport flight ke CHC 5.00am. Fuhhh, jet leg dah ne.











No comments:

Post a Comment