Friday, June 21, 2019

Travel to New Zealand (Day 3) Sampai sudah di Christchurch

Day 3 (04.08.17)

Perjalanan mengambil masa 1jam 30minit, korang malas nak bukak map tengok dekat picture bawah ne. New Zealand ne ada 2 benua terpisah Auckland & Christchurch. Apa yang best sangat pergi ke CHC ne, ha kat sini la banyak aktiviti lasak yang mencabar (cth: buggy jumping, kayak, bebasikal di kaki gunung, naik heli ke gunung2, berkemah, eh banyak lagi lah)

Dah klik sini jangan malas nak membaca (huhahaha)
https://www.christchurchnz.com/what-to-see-and-do/adventure/

Image result for auckland to christchurch map
Auckland ke CHC 

 7.40am lebih kurang masa to, memang cuaca sejuk nak meteyyy weii, turun2 je kapal terbang berdesup2 kitaorang 'merokok' dengan 2 puteri to pun sama muhahaha. Bapak aihh cuaca sejuk gile yelah musim sejuk belum abis lagi, nak2 pergi ke selatan NZ sejuk lagi lah jawabnya. En.G pun suke kemain le dia, ne baru betoi2 pergi negara omputeh katanye (huhahaha) 

 Airport CHC (kecik jek but selesa)


 Alhamdulillah sampai jue ku di sini bersama family 
acehhhh acehhhh kasi le can!

 Kita snap pic dulu sebelum ambik beg2 & pergi ke port ambik caravan. Ha meh nak cita sesat aku mencari pit stop van untuk ke depot Caravan. Jenuh menghidu udara sejuk, kering tekak2 aku. 

 Kaki kami Ber4 dah sampai di CHC 

 Belakang to CHC Airport dekat town aje wei.


Time ne sesat mencari pit stop Van untuk ke depot Caravan, tapi tetap snap gambar. Arca dia cantik konsep pantulan cahaya kot. (yeyeooookkk je aku ne). Ne bahagian depan Airport ye jalan sikit ada tempat parking kereta. Pit stop aku dekat tepi sebelah kanan.


 Dah 15 minit aku duk berlegar dekat luar ne, mane le pit stop Van ke depot Caravan ne wei. En.G & 2 puteri to dah gigil kesejukkan so masuk dalam bilik panas, kalau dekat Malaysia ruang merokok. Aku ne terpaksa melilau mencari sebab aku mastermind nye. 

 Sebelum to aku memang dah call (public phone dalam Airport) pit stop dekat mane, di sebab kan aku tak berapa jelas dengan slang NZ omputeh ne lain dengan UK slang so ada keliru sikit. Melilau punya jauh ke belakang aku berjalan, padahal dekat sangat dengan aku punya tempat arrived to, keluar sikit dari bangunan dah jumpa pit stop nye alahaii. 

Sewa Britz Caravan
Aku sewa dalam 5 hari (minium days to rental) booking dekat website dia, boleh percaya ya. Macam mane nak booking nak pilih Caravan yang sesuai semua korang boleh layari laman web di bawah:-


Dari Airport CHC ke RV Sport Centre tak jauh dalam 3km (Orchad Road) aje so ambik masa 15 minit naik kereta or van. Sampai aje dekat sana, aku dah ngtuk gile sebab jet leg dengan tak cukup tidur. 

 Sementara menunggu Minah Britz siapkan segala borang perlu di isi meh tengok gambar office dia. 

 Jom pergi jumpa Caravan Mercedes


Dapur, sinki & pekakas semua lengkap 

 Ok Be nice to Us ye Mercedes!!

 Ku pinjam badan mu Carvan Mercedes HQC 

Wajib kanak2 pakai Car Seat. 

Info Caravan yang aku sewa 

Booking online dekat atas link tadi. Korang boleh pilih mana yang sesuai & bilangan orang yang ada, if not polis merata2 boleh saman kalo lebih muatan. Lagi pun mana selesa kalo katil tak mencukupi, sempit. Caravan aku sewa ada 2 katil bahagian atas & bawah (queen size) if korang badan besar memang tak muat. Toilet ada & dapur sekali dengan pekakas, 4 bantal, selimut.

Aku guna toilet untuk kencing darurat sahaja sebab malas berbau dengan kecian En.G kene buang sisa kumbahan (huahahu) so mandi & buang hajat anak beranak dekat toilet campsite.

Ini lah keadaan Caravan yang aku sewa. Atas to katil bawahnya (langsir) tempat memandu, orang badan besar tak galak kan tidur di atas, ruang kecil sikit sebab bahagian hujung agak menirus. Sejuk gile tidur dekat bahagian atas ni, bahagian ne En.G & yamen tidur. Tepi kanan tempat makan bertentangan dengan dapur. Toilet tepi kanan jugak selepas meja makan. Katil lagi satu belakang sekali (yg aku tengah duduk tangkap gambar). 


* Sewa 5 hari minimum RM 1,500.00 (NZ 497.50) murah sebab musim sejuk
* 2 bath voveger (2019 Caravan baru)
* Lesen Malaysia laku asalkan hidup & biasa bawa Van
* Deposit kereta sekiranya berlaku kemalangan akan di tolak daripada credit card (Liability   Reduction Option (aku dah lupe berapa kena)
* Petrol isi sendiri (mula dapat petrol penuh, time nak pulangkan kena la full tank jugak)
* Gas memasak (sama kes macam petrol)
* Tax perjalanan kene bayar mengikut jarak Km yang korang bawa Caravan (KM di kira semasa hantar caravan pulang)
* Ikut had kelajuan Caravan 60km/hrs sahaja.

Ini aku listkan separuh sahaja term & condition nya, korang kene baca betoi2 sebelum nak sewa caravan ne. Dalam website T&C boleh di baca dan pahamkan. 










No comments:

Post a Comment