Tuesday, July 2, 2019

Travel to New Zealand (Day 3 continue) Sampai sudah di Christchurch

Day 3 (04.08.17)

Sambung cerita lepas si minah saleh (aku lupe nama dia dah) brief semua tentang pengunaan caravan next destination shopping barang mentah. Ok memandangkan aku mane ingat semua dia cakap, gile wei nak catch up dengan slang NZ dia, so the solution is aku record la guna Hp, lepas itu boleh la tengok balik kan senang keje. Dah macam mane nak tahu jalan dekat CHC ne? Korang jangan risau memang kita sewa Tab untuk WaZe jalan dekat sana, follow aje tapi kene tambah duit sikit arr seingat aku RM 80.00 untuk 5 hari.

Countdown 

Tempat Shopping bahan mentah paling dekat dengan Air port CHC lagi pun senang nak park Caravan ne. Jom tengok picture










Jom layan Video dulu 



Aku beli Beras, Susu, Sup dalam tin, roti prata, telur, keropok, Air kotak, Ayam Halal & Buah. Itu pun abis dalam RM 250.00 dah convert ye. Korang boleh budget shopping bahan mentah, sebab aku beli banyak pulak, lepas to banyak bahan mentah yang aku tingal dekat Last Campsite Oh sayang nya. Spend masa dalam Sejam sebab nak belek isi kandungan tak de cop halal ye, korang kene avoid yang ada gulaten. 

Next destination 



LAKE TEKAPO (LT)

1.00pm bertolak keluar dari Walmart then terus WaZe ke Lake Tekapo. Musim Sejuk 4.30 dah masuk Magrib ye korang so kene plan betoi2. 

JOM!!!

Image result for christchurch airport to lake tekapo

Sebelum sampai di Lake Tekapo dalam 2 jam lagi perjalanan , jumpa la pit stop untuk pemandangan indah memang cantik nampak gunung bersalut salji. Nama tempat to aku tak ingat dah tapi memang laluan ke LT to. 

 Cantikkan 


 Tengok di belakang wei!














Lepas 30minit  tankap gambar teruskan perjalanan ke LT, sebelum sampai dalam sejam lagi ada satu tempat  bersalji WaHhhhh....WaHHhhhh Exited gile masing2. So stop kejap untuk main Salji padahal dah pukul 3.30pm matahari mula turun. Korang layan la gambar aku ne dah paham kan.

 Ada Tempat Duduk lagi. Tapi licin wei ada ice beku dekat lantai nya. So tak boleh duduk nanti keras montot mu.


 Matahari dah mula terbenam 4.00pm

 Suka gile budak 2 to jumpa salji pertama kali, jakun kejap hahahaha

 JOM main Salji Wei 


Ha Tengok Happy Gile yang si Mr.G pun 1st time merasa Salji 


Masa tengah syokk bermain salji dengan bergambar ada Sebuah Van turun jugak dekat kami. Eh laaaa orang Malaysia Cina, derang dari LT nak balik ke CHC. Derang ne orang kaya sebab naik Train mahal to pusing CHC sampai ke hujung Mont Ford Sound, tapi ramah dan tak sombong sempat lagi tolong tangkap kan gambar kami ber4. Yeh TQ. 




Tengok Mr.G tengah kutip salji tengok Van datang terus buang!!! hahahaha kenapa wei malu ke? 


Korang tengok aku tak pakai winter coat kan, apa ingat tak sejuk ke.. mengigil weii lepas to naik atas Caravan ambik jaket. 

Mr. Chinese yang offer diri untuk snap pic kami ber4. Awww TQ  

Sebelum bertolak Snap picture dulu ye engkawan! 

Jom teruskan perjalanan ke LT






 Baling2 Salji 







Dah Gelap 

Sampai di campsite LT sekitar jam 4.30pm waktu tempatan, mujur la receptionist ada lagi, lepas aku dah buat pengesahan tempahan dapat la petak untuk park Caravan aku. Ada cerita buat aku gaduh dengan laki & jumpa jiran Mat Saleh Encem bangat weii . Nanti aku cerita ek!! jom layan gambar dulu

 Mr.G tak encem muke melayu abis kuang2x

 Caravan besar gedabak! Sebelah itu Office Campsite Lake Tekapo 


 View dari tempat Caravan aku Park betoi2 Tepat dengan Gunung bersalji to. Suhu masa ne 5C gile sejuk sampai ke tulang aku. Hidung dah macam Clown. 



5.00pm Magrib Sudah, Nampak tak Mr.G sedang On kan Gas untuk memasak 

 Yamen & Zuleqa

 Zuleqa cakap Strawberry ini Manis & Sedap. Memang Manis, Besar & puas aku makan 

 Dinner is On. Kitaorang makan Roti & Sup Sayur dalam Tin 

 Ne Sebahagian Baru 

Mr.G melayan puteri2. Kelaparan dengan Suhu Sejuk nye & penat eh semua la ada. 


 Sedap wei Sup Tin cicah Roti Francis ini pekena pula dengan TEH O panas. Perghhhh 


OK, sambung lagi next entry aku dah penat nak mengarang & igat balik 2 tahun punya travel dengan 2 puteri aku, ne Luqman pun dah mengamuk buat perangai tak mau tido...aduhlaaaa anak oiiii.. SLEEP Laaaa.... 


 PS : Aku gaduh dengan Mr.G sebab Siren Caravan berbunyi kuat gile wei, mana tak nye masak tak pasang  Fan...Kah Kah Kah.. masing salah sesama sendiri. Mr.G banyak harapkan aku sebab aku mastermind 

Mamat Saleh Encem sebelah Caravan aku mintak tolong tengokkan Electric Park untuk hidupkan Pemanas Caravan since Mr.G tak tau. Aku pun mintak tolong tengokan... rupanya tempat Park Kami to Electric nye ROSAK. So apa lagi alih Parking ke tempat baru 2 tapak dari tapak lama kami. Aku tak buat report sebab receptionist to dah balik. Lega wei kalo tak memang beku la kami ber4 sebab Suhu malam to -ve. Ayoyoyoo.... 













No comments:

Post a Comment