Tuesday, October 16, 2018

Austria, German & Italy Mak & Atuk 2013 - Part 5

Continue :-

19.04.2013 (Italy).

Hari ne Jumaat, memang dah decided nak pergi ke Italy. Mula aku memang tak tau la wei nk jalan mane since Austria ne di tengah2 Europe boleh pergi ke Switzerland, Republic Czech, Croatia, Hungry & Italy. Pak Alem cakap if nak pergi Switzerland duit kene banyak sebab barang, Hotel & makanan even minumam pun mahal doh. Aku pun cakap ok Italy la sebab nak pergi Venice, adek aku pun cakap Italy tak de apa. Then aku pun cakap tak tau nak gi mana ahhahhaha buta Map betoi. 

Ok Italy, book Motel RM 300.00 semalam mahal weiii... Motel bukan Hotel.
4.30am bangun subuh dah masuk time ne (4.20am Innsbruck) Mandi air batu sejukk weii, solat then out rumah 5.10am. 

Naik besikal aku sorang, Pak Alem carry Abah masa to dah lambat gile. Pak Alem pecut gile aku dah tercungap kebelakang (ha ne Pak Alem buat dah suh aku jadi Lumba beksal pecut pulak ) Dup Dup Duuupppp Duppp jantung aku rasa macam dah kat luar dah lampu jantung Ultramen pun tak macam jantung aku skg ne. To pun dah lambat sebab 5.30am tren dah jalan, bukan tungu korang lengang kangkung. Tangan aku kebas waktu ne.. ah sudah jangan kremmm tolonggg... dah tak boleh nk brek tangan pulakkkkk... ok sampai kat station tren, pergh ramai gak org awal nye mat minah saleh ne, lex minum air kopi sambil makan roti. 

Dah rantai beskal (tak pe tingal 2/3 hari) kadang2 hilang jugak sebab mostly org kat sini using besikal untuk pergi ke tren, even pakai baju kod pun wei. Ada masa lagi boleh beli roti dekat station tren ne. Aku grap croissant ada 3 ketoi Sedap weii... 



 Break fast aku dalam tren

 5.30am sharp gerak 

 Aku waktu 30an perghh muda

 One of the Tren Stop 

Perjalanan Innsbruck ke Italy melalui Tren 

Innsbruck - Brenner - Verona Porta Norva - Venezia S. Lucia 

Time : Innsbruck - Brenner ( 1 jam 15 minit  ) 
             Brenner - Verona Porta Norva (2 jam 15 minit) 
             Verona Porta Norva - Venezia S. Lucia (1 Jam 10 minit)
             
Tren : Trenitalia

Price : € 21.00 (person) Brenner to Verona Porta Norva
               57.00 (group 3 person) Verona Porta Norva to Venezia S.Lucia

Online booking ticket tren 

   
Pak Alem online ticket booking.

1st Stop dekat Brennero (sempadan Austria & Italy) 6.45am sampai dah cerah 


6.45am Brenner 

 Jalan sekitar Station sebelum tunggu tren ke Verona Porta Norva 

 Yes! tren ke Verona memang Lama (buruk sikit - murah)

  Seat Kami, pergh lama gile design Tren dia 

 Sejuk wei dekat sini. Area sini memang salji turun sebab dekat dengan gunung ALPS

Restaurant bukak 10.00am kot.

Ticket Tren to Venezia S. Lucia gabung 3 person 

Verona S. Lucia Station, arrived 11.45am 
Alhamdulillah dah selamat sampai naik tren buruk hahahahah

 Walk sikit, Yes!!! here is ITALY VENICE (12.00pm)

 Tempat Beli Tiket (eh korang boleh baca la sendiri)

Sepanjang to banyak Art lukisan tangan di jual murah ada mahal pun ada, Superb!! 
 (Aku tak beli memang save budget wei) 

 SAN MARCO ne nama tempat sejarah Sempena Nama Orang yang bukak kawasan ne.

 Souvenir Fridge Magnet mahal tapi cantik & unik 
(Aku tak beli yg Masquerade fridge magnet sbb Abah aku tak kasi, karut cakap nanti setan Italy ikut aku balik- nyesal dengar)

 Yummy!! but tak HALAL so tengok aje la 

 Urhhh Cantik nye deco Masquerade dia 

 Pekerja yang jaga semua warga Bangladesh  

 Ketol2 berwarna to Mangurine (gula + telur) and cookies (Ya ampun) 

 Most of the Hotel or Motel memang ada Masquerade (simbolik) 

 Dari pandangan Atas kedai Souvenir 

 Pintu Masuk Motel di Venice (aku lupa la nama motel to)

 Kedai jual Pasta, Cookies, Arak & Makanan Italy

 Sebahagian Pasta, balik aku beli Kay

 VENICE, tak de la se GAH yang di war warkan 



 VENICE ne pulau bulatan sekitarnya banyak bangunan / rumah di bina atas air, so bandar dia Unik 

 Poskad lukisan Tangan € 4.00 (ha darab RM 12.00) 

 Cantik ke View ne?? Bagi aku biasa2 aje 

 Atuk a.k.a Abah Aku 
(banyak kawal aku time kat sana semua tak boleh try (ishhhh)

 Jalan2 pusing la lepas letak beg, poie mano laie jalan2 le (kurusnye)


Art of grill (dah macam jaman dulu2 pakai kain kembang payung) 

 Snap pic lagi 

 Cantikkan tempat lorong dia memang berselirat (sesat nanti)

 Ne Toilet awam tengok harga nak masuk 

Pelancong Arab naik Gendola Mahal wei RM 80.00/ head

Lunch time 

Sebenarnye, sampai je dekat Motel Italy letak beg abah & Pak Alem letih so nak tido dulu dalam sejam macam gitu, AKU?? no way dah sampai sini mestilah aku jejalan sorang pun sorang la.. gigih aku jalan sampai dah ke jauh sangat aku patah balik ke motel sorang, pe nak takut. Abah aku paham dah perangai aku, so dia cakap hati2 lah. 

Dah sampai Motel balik derang dah bangun solat jamak, nak g jalan2 + lapar so cari punya cari aku dah cakap ada kedai kebab tapi jauh abah aku tak larat nak jalan patah balik ke kedai Arab dekat dengan Motel kami. So ne la kedai nye to, memang sedap tapi MENIPU dah terkena dah. 


 Espresso pahit gile aku tak abis, eeeyekkk 
(Abah aku cakap ko ne la pior sedap, so abah abiskan)

 Jadahnye ARAK, ne air Mineral paham acik bawang!!!

 Piring nye rase nak curi jek hahahah

 Sedap woo Roti ne, yang stick to aku suke 
(aku balun sorang, abah ng alem makan sebatang je)

 Roti Stick Sedap walaupun Tawar 

 My Lunch meal (Pasta & Mussel & Crab)  
Memang Marvelous

 Alem Lunch Meal (macam ikan jeket jek)

 Pelayan Restaurant to yg Snap pic kami (encem weii)

 Abah Lunch Meal (Ikan bawal ke?)

Apa yang kene tipunya, ok ne nak cerita dalam menu dia ada mentioned pricing € 6.00 macam gto tapi kecik je tulisan untuk 100 gram (vaviiii tokey kedai Arab ne) so total makanan lunch time kitaorang  € 120.00 kau. Bapakkkkk menipu, tak de cakap pepe pun masa order to. Abah aku yang bayar kan kecian dia memang dia ada bawa duit lebih aku nk bayar dia tak kasi sebab dia paham situasi aku... (aku tetapkan satu niat nak belanja dia nanti g oversea tempat lain) . So jalan nak menuju ke SAN MARCO ambik masa dalam 45 minit jalan dengan laju no lengang kangkung.

Kedai Pastry memang belambak la 



 Aku suke yang Nie 

 Beli untuk Zul & Fidah (bff laki aku)

 consider murah la jugak ne, 

 Set costume memang Klasik gile wei

 Tengah tempat berhimpun acik bawang hahahah

 Terusan mat samad (bahahaha)

 Macam ne la lorong2 nak ke SM 

 Kalo aku dah lama sesat macam game cari lorong keluar lak

 Pemuzik jalanan cari duit 

 Lagi!! aku dah terliur 

 Dah start meleleh air liur

 haduihhhh.

Emm... ceduk idea je la 

 Crispy macam bertih jagung (aku tak beli agak je)

 Ne bukan taik, ne gula + telur rase macam gula keras 

 Kekacang di salut dengan Air gula 

Mouse Chocolate cookies 

 Abah with his coffee
 (masa ne aku tak minum sebab dah pitam minum Espresso tadi serik) 

 Kebanyakkan nye cookie mesti Chocolate flavor

 Kedai kasut buatan tangan 

 Kebab halal (korang cari la otw ke SM ada)
Harga pun ok la € 5.00 kenyang 

 Spices tak boleh challenge India punya 

Chocolate bar untuk masakan 

 Kanan to Pasar Basah 

Bangunan lama mesti ada lukisan zaman dedulu 
(setiap lukisan ada ceritanya)

 Port tempat tengok Sunset 

Sunset time dah nak dekat berbaris la semua org nak tgok
 (weii solat megrib masuk rumah, setan berkeliaran herherherher) 



 Patung eh ne la orang yang bukak SM 
( sailor yang terkenal) 
Ok dah nak dekat dah ke SM masuk lorong kecik 

Area Pasar Basah 


SAN MARCO 

Tempat to kenapa nak pergi?? Ne la sebab nya, meh nak cerita sikit pasal SM (short-form la) dulu tempat perjumpaan semua perdagang2 seluruh dunia (pelayar, perniaga & etc) so tempat ne berbentuk Empat Segi. Di sekitar nya terdapat bangunan Church tertua, Menara Jam tinggi, Bangunan diplomatik untuk perdagang / perniaga dari luar negara berurusan. So kesemua bangunan ne telah di baik pulih di jaga dengan rapi oleh pihak Italy tujuan untuk pelancongan & mengekalkan sejarah mereka. Bandar ne di bina tahun 800-1000, tak kurang jugak cakap starting 12 century (ha sejarah gile ne). Boleh baca dekat internet sejarah dia ye.  


Image result for SAN MARCO
Picture google le mane lagi


12-15th Century

Plan San Marco 

Boleh baca sejarah dia dekat sini,  
(Malay pun tak de lagi time to)


Menara Jam 12 Century 

I'am Here 2010 San Marco 




 Basilica Church 

 Sini banyak burung Merpati Jinak 
kerumun nye aku nak beras

 Letak makanan or depa tangan sure hinggap 

 I like this picture, geli aku masa ne. 
Cakar Merpati ne ada sikit sakit 

Gendola (ada time2 nak naik) petang memang tutup dah 

 Pelabuhan 12th century 
  
Layan Video kejap

Lepas lepak & snap pic dekat SM, so decided nak balik sebab dah pukul 6.15pm kang malam sesat tak nampak jalan balik ke Motel maklum le lorong2 kecik ne memang keliru. Patah balik jalan yang sama tips nye. Waktu ne mana ada waze lagi.

 Sunset time (my camera bukan laica)

 Belakang bangunan to Pasar Basah/Borong ye dah banyak stall yang tutup 7.00pm

Atuk layan Sunset 

Sampai Motel almost Magrib 7.45pm, mandi & makan kebab yang beli tadi. Eh aku sempat beli T-shirt dewasa Italy dekat Stall ada la 3 helai dengan Bangla to dan 4 helai baju kanak2 ada gambar Gendola. Malam Venice memang mati abis kecuali aktiviti pelacuran & pub2  bukak la nak mabuk2. So macam aku ne layan bluess dekat tepi jety sejuk gile. Abah dekat Motel tak nak ikut sebab penat berjalan seharian.

Jetty yang belah kanan to tempat Tren 


Ok nanti sambung esok pagi nak balik ke Innsbruck dah. Pe cite pagi bute to??? 20.04.2010.


No comments:

Post a Comment