Tuesday, October 9, 2018

Austria, German & Italy Mak & Atuk 2013 - Part 3

Continue :-

Hari ne hujan sambil2 makan pau kacang + fresh oren depan pc sambung part 3 pulekk.
Ha kat mane stop tadi!!! mmmm... lepas jejalan dekat Germany town ambik tiket tren ke Innsbruck dalam 4.04pm (kene sharp ye) oh sebelum to Pak Alem dah beli siap2 tiket masa dekat Munchen Hauptbahnhof Train Station. Kiteorang pun patah balik ke sana untuk naik train ke Innsbruck. 

Bapakk aii !!! masa dah suntuk lepas ambik beg cepat bergegas lari wei lari.. dengan abah aku berlari sama .. kejar masa sebab train dah nak gerak. Aku dengan kaki sakit sebab berhigh heel eh tak de la tinggi mane 2 inci jek.. + bagasi bagak aku to.. Pak Alem dah kedepan (ko tak pe la Lem ko kaki panjang, kurus + stamina tinggi) aku ne dah kertue 31 tahun (arghh muda nye masa ne). Kejar punya kejar... eh mane train ne satu satu aku melepasi tren2 yang ada.. tak jugak naik... duk lari dah mcm kene kejar dek anjin sawan gile babiiii to. 

"Mana train lem? - abah tanya (cian abah penat gile dia)
" Hujung" - tercungap gak mamat to.. sambil toleh aku ng abah aku 
" Qin, cepat ko lambat kebelakang ne - abah dah suh aku lari pulekkk
"ha ah  ah .. (lari mengah2 mengah jawab) 
" Cepat!! Cepat!! tren nak pergi dah

ah sudahhh...... 

"dah naik naik cepat... 

pufffff lega wei.. tengok2 wei belakang sekali tren nye.. korang ingat sikit weii kalo nak pergi sini, tren dia punctual gile doh! jangan lambat seminit. Pasto tren nak ke destinasi masing2 memang jauh kebelakang sebab banyak sangat tren dekat sini. Sekarang senang aje untuk tahu harga tiket, kelas tempat duduk & laluan, boleh booking secara online. Ada beberapa jenis laman website boleh pilih.

https://www.goeuro.com
https://www.thetrainline.com



 Alhamdulillah sempat naik tren 

 4.04pm tren ke Innsbruck 

 Cantik sungguh permandangan otw ke Innsbruck 

 Bangunan Gereja

Ya Robbi, penatnye lahai so dalam tren tak ramai orang (weekdays). So pe lagi kaki aku dah sakit sangat, bukak kasut bahahahah (tak pe tak de sapa cium bau kaki aku yg tak berbau ni)
arkhs..nak lelap sebab jetleg memang penat sangat2 kan marathon tadi. Tapi tak tido sebab nak tgok view tahan mata ne tahan tahan tahan.

Then dalam sejam perjalan seingat aku, kene tukar tren sebab Pak Alem ambik tren yg harga murah sikit (eh murah pun cantik & selesa weii tren nye) so pit stop di Kufstein. Dalam tren to pun sama jugak Pak Alem ko buat perangai cakap kene kejar tren depan... dia buat dah!!!!!! weiii jantung aku tak abis berlari lari weii kene marathon pulakkkk lagi ... aku kecian kat abah aku.. hehehehhe... mengomel orang tue to ko kerjakan lem.

Berhenti je tren, on your mark get set go..... but sayang serbibu kali jutaaan sayang.. tren dah berjalan.. tut.. tuuttt.. cehkehhecekehh (ne aku saje buat bunyi, to bunyi tren wap bahahah). 



 1st pit stop at Khufstein (ambik tren yang tukar2 sebab murah) 

 Surat Kabar dari SABAH ke?

Mesin beli tiket (ku ingat mesin ATM) 

 Bangunan putih to Istana lama (atuk kata horror) 

 Stop di sini untuk tukar tren ke Innsbruck 

Hikmah jugak benti dekat Kufstein ne, boleh le aku tengok sekitar sini. Ada sungai air nye dari gunung ALPS to mesti air sejuk nak mateyyyyy. Damainye rasa tenang nye jiwa sunyi & teratur je bandar ne. Dalam 40 minit tren pun sampai so naik le dalam hati weii aku nk sleep lantak la view ke hapa ke...

Masuk je tren tanya Pak Alem bape lama lagi nak sampai? sejam suku lebih kurang. Ok Sleeping like a beggar sebab mulut tenganga dengan cabut kasut.. tak sedar diri sampai ke Innsbruck. YES!!!!!! Oh perjalanan sepatutnya dari Munchen hfm station ke Innsbruck 1jam 40 minit sekiranya direct perjalanan. 

 Innsbruck 

Alhamdulillah, sampai jua. Lepas to kene ambik bus nak ke rumah Pak Alem. ok tengok la view dari balcony umah sewa Pak Alem, MasyALLAH macam poskad. To banjaran ALPS boleh naik atas main ski. Ok nanti aku cerita naik kat sana, ET (bini Pak Alem) yang duduk bertahun pun tak sampai ke atas sana sebab kunun dekat nanti la pegi.. aleh tak pergi sampai sudah har har har... 

Turun je bas. 

" WAHHH CANTIK GILE" ... kuat gile aku cakap dengan terpegun di situ 
" Eh Qin jangan Jakun sangat ko ne" abah aku sound aku... mmm anak dia balas...
" Eh memang le Jakun tak pernah jejak tengok depan mataaaaaa ne... abah tak pe la dah tengok. 

sebab aku nampak Gunung besar dedabak depan mata aku weiiii siap dengan Salji bape meter aje (spring time)

adik aku alem.. sengih je la.. 

terus abah aku gelakkkk senyumm 'betoi pe anak dia cakap'.... (memang lazer anak yg no.2) hik hik hik.


 View dari Balcony Umh Sewa Pak Alem 

 Ni sekolah ye bukan Pejabat.. kelas ko dek belajar dekat sekolah pejabat 

 Rumah dekat sini cantik English Style ilioke...

Mesti dengar bunyi Bell waktu2 nye. Rindu pangilan Azan 


Adel comel 9 bulan tak silap (anak sedara aku) 
pipi merah sebab tak tahan sejuk kat sini. 


Dah nanti sambung part 4 pulak aku nak masak dah pukul 6.30 mateyyyy la masa dah suntuk ne. Yamen & Zu nak balik dari sekolah ng abah nye.. Lepas ne cerita jejalan di sekitar bandar Innsbruck dengan Adel naik bus. 



No comments:

Post a Comment